HEMA heeft ook in het tweede kwartaal rode cijfers geschreven, ondanks een verdere groei van de omzet. Komt de Nederlandse winkelketen er nog weer bovenop?

Nee, echt lekker gaat het niet met HEMA. Het oer-Hollandse concern schrapte het afgelopen jaar tientallen banen bij het hoofdkantoor, de bakkerijen en het distributiecentrum. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat het 19 miljoen euro verliest heeft gedraaid in het tweede kwartaal. Dat was wel minder dan een jaar eerder, toen HEMA onder de streep ruim 30 miljoen euro tekort kwam.

HEMA kampt al enkele jaren met toenemende concurrentie afkomstig van aan de ene kant prijsvechters als de Action en aan de andere kant supermarkten als Albert Heijn die steeds meer huishoudelijke artikelen en textiel gaan verkopen.

Toch is de status van HEMA als een topmerk onder de Nederlandse warenhuizen niet veranderd. De positie van HEMA in de hoofden van mensen is onverminderd sterk: de keten wordt nog steeds als het meest onmisbare merk gezien, blijkt uit onderzoek van Eurib.

Maar de kracht van het merk lijkt zich niet te vertalen in meer inkomsten. Zie ook het artikel: 8 grafieken die laten zien hoe slecht het met de HEMA gaat.

Iets meer omzet, lagere brutowinst

De omzet nam in het tweede kwartaal met circa 8 procent toe tot 267 miljoen euro. Dat kwam mede doordat HEMA vergeleken met een jaar eerder zes winkels meer telde. Ondanks de groei van de opbrengsten nam de brutowinst met ruim 2 procent af tot 113 miljoen euro.

In de eerste drie maanden van het gebroken boekjaar boekte HEMA ook al een verlies. Het bedrijf is nog altijd bezig oude voorraden op te ruimen en verkoopt daardoor relatief veel artikelen met fikse korting. Ook verkoopt HEMA minder kleding, waar een relatief hoge marge op zit. Dat heeft zijn weerslag op de winstgevendheid.

De opruimingsoperatie zal ook volgend jaar nog doorgaan, zei de eerder dit jaar aangetreden directievoorzitter Tjeerd Jegen in een toelichting aan persbureau ANP. Dat gebeurt wel zo gedoseerd mogelijk. "Onze winkels moeten geen bazaars worden'', aldus de topman.

Probleem bij distributie

Intussen werkt HEMA hard aan verbetering van de beschikbaarheid van producten waar klanten wél op zitten te wachten. Dat werpt inmiddels vruchten af, maar Jegen vindt nog altijd dat het bedrijf zijn klanten te vaak 'nee' moet verkopen.

Dat komt doordat de distributie de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de sterke groei van het winkelbestand. "We hebben het ons daarmee veel te moeilijk gemaakt'', zei Jegen. Bijkomend probleem is dat veel producten uit het Verre Oosten moeten komen en daardoor een lange levertijd hebben.

De topman is wel tevreden over de omzet, die voor het tweede kwartaal op rij is gestegen. "Positief is dat de klant HEMA weer weet te vinden", zei hij. "Daarnaast pakken we marktaandeel in voeding en verzorgingsproducten. Maar er blijft nog een hoop werk te doen."

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl